hoe ga je om met feedback ? Omgaan met feedback in de zorg, Waarom feedback ontvangen, Feedback ontvangen model, Omgaan met negatieve feedback, Hoe geef je feedback, Positieve feedback ontvangen, Negatieve feedback geven voorbeelden, Feedback geven voorbeeldzinnen
Contents
Wat moet je niet doen bij feedback ontvangen?
Je hoeft je niet te verdedigen want als de ander op een goede manier feedback geeft, uit hij zijn gevoel met een ik-boodschap. Daar kun je niet over discussiëren, want jij kunt niet beïnvloeden hoe degene die jou feedback geeft zich door jouw gedrag moet voelen.
Hoe ga je om met kritische feedback?
Probeer de feedback volledig te begrijpen. Wees nieuwsgierig, vraag naar concrete voorbeelden en probeer je te verplaatsen in je feedbackgever. Check of je de feedback goed begrepen hebt door het nog eens samen te vatten en vraag naar suggesties om jouw gedrag te veranderen.25 mei 2020
Wat zijn de 5 feedback regels?
Feedback ontvangen: 5 regels
- Regel 1: Luister actief. Mits de gever en ontvanger op dezelfde golflengte zitten, kan feedback het werkplezier en de productiviteit verhogen. …
- Regel 2: Vraag om uitleg. …
- Regel 3: Bedank je gesprekspartner. …
- Regel 4: Verwerk de feedback. …
- Regel 5: Onderneem actie.
Hoe verwerk ik feedback?
Feedback ontvangen: theorie en model
- Stap 1 ? Vraag om welk gedrag het precies gaat. …
- Stap 2 ? Ga na of je jouw gedrag herkent en stel eventueel extra vragen. …
- Stap 3 ? Vraag naar de intentie van de feedback. …
- Stap 4 ? Vraag hoe je jouw gedrag zou kunnen veranderen. …
- Stap 5 ? Ga na of je jouw gedrag wel wilt veranderen.
Meer items…
Waarom is feedback krijgen lastig?
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!)
Wat zijn feedback regels?
Feedback veroordeelt niet, het is geen evaluatie, maar een toevoeging in de richting van een verbetering. Feedback geef je direct in het moment. Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag. Feedback is effectiever wanneer het specifiek is in plaats van algemeen.
Waar let je op bij feedback geven?
Geef concreet aan wat je hebt waargenomen, geef geen interpretaties. Het gaat om de concrete feiten. Vertel welk effect het gedrag van de ander op je heeft. Als je ontevreden of boos bent, zeg het dan.
Wat doet positieve feedback met je?
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
